
Jak języka uczą się dzieci, a jak osoby dorosłe?
Kwestia przyswajania języka angielskiego w grupie najmłodszych jest bardzo rozległa. Na dzieci albowiem działają różnego rodzaju impulsy, czasem pokrewne jak w przypadku osób dorosłych. Według statystyk, nie ma tylko jednego potwierdzonego przepisu nauczania języka zarówno dla dzieci jak i dla starszych.
Identyczne badania podkreślają to, że nie istnieje idealny wiek, żeby rozpocząć swoją przygodę z językami obcymi. Natomiast to, jakie bariery bądź uproszczenia spotkają nas, biorąc pod uwagę nasz wiek, mogą być rozmaite, np. doświadczenie albo to w jaki sposób nasz umysł odbiera i przyswaja naukę.
Najpierw trzeba wyłonić dwa najlepiej cenione metody nauki języków obcych – standardowe przyswajanie wiedzy, takie jak np. te w szkołach czy podczas trwania kursu językowego, polegające przede wszystkim na uczeniu się słówek i reguł gramatyki. Druga taktyka natomiast to „osłuchanie się” z językiem – jego przyswajanie przez zanurzenie się w nim – to proces, który wrzuca nas na głęboką wodę. Trzeba dopowiedzieć, że tym sposobem uczymy się również języka polskiego – właśnie przez naukę ze słuchu. Obie taktyki są dobrane dla dla wszystkich grup wiekowych, jednak w świetle badań, lepiej i efektywniej uczymy się za pomocą sposobu numer dwa. Pozwala na lepsze zapoznanie się z językiem – zwłaszcza w mowie, ale także w piśmie.
Fakty i mity – sposoby nauki języka obcego przez dzieci i dorosłych
Trzeba przede wszystkim pamiętać, że dzieci są wrażliwe oraz uległe na wskazówki i czyny osób dorosłych, często mają ich za autorytet, kogoś, kogo warto słuchać. To zaufanie, powinniśmy należycie wykorzystać i przedstawić dzieciom, iż nauka języka jest interesująca i przyjemna.
Poniżej przytoczone zostanie kilka kłamstw, które stały się bardzo popularne, mimo, że są nieprawdziwe. Czego w takim razie powinniśmy unikać w nauce?
1. Nie powinno się mówić do dzieci w języku obcym – to nieprawda! – wręcz przeciwnie – dziecko w tym przypadku bardziej adaptuje się z otoczeniem. Uczy się dodatkowo komunikacji niewerbalnej np. tonu głosu rozmówcy, gestów czy też mimiki twarzy. Angielski dla najmłodszych ma być przystępnym oraz wypełniony różnorakimi sposobami wchłaniania informacji.
2. Poprawa błędów wspomaga naukę języka u najmłodszych – ta metoda nie działa, pomimo, że jest bardzo popularna. Zadaniem nauczyciela jest pochwała rozwoju ucznia, szczególnie gdy jest nim dziecko, gdyż takie podejście, nakłoni najmłodszych do podejmowania dalszych prób nauki nowego języka. Przecież, kiedy dzieci poznają nasz ojczysty język również na początku robią wiele błędów a później, same je naprawiają wraz z upływem lat.
3. Podejście pt. „To już nie ten czas, żeby się teraz zaczynał/zaczynała uczyć nowego języka” – to zdanie, które możemy bardzo często usłyszeć od osób dorosłych. Nie zaprowadzi nas ono do niczego dobrego, wręcz przeciwnie, a mimo to, jest notorycznie powielane poprzez pewną część ludzi. Nauka to wyzwanie, które pomaga nam w rozwoju umysłowym i ćwiczyć mózg, więc jest potrzebne w każdym wieku.
4. Na koniec przykład, który jest bardzo skrajny, albo „języka nie można się nauczyć szybko, musimy na to wydzielić setki godzin” albo w drugą stronę „starczy, że będę chodził na angielski Skierniewice raz na tydzień na godzinę i to pozwoli mi zostać mistrzem angielskiego”. Nie. Ani jedno, a tym bardziej drugie stwierdzenie, nie posiada nic wspólnego z prawdą. Złotym środkiem między tymi dwoma tezami jest to, aby starać się podczas nauki języka obcego, ale zachować równowagę dotyczącą pozostałych zainteresowań. Rozwój w nauce języka powinniśmy albowiem zobaczyć, ćwicząc już 1 godzinę w ciągu dnia. Jest to zależne od tego, ile posiadamy czasu i jak szybko chcemy uzyskać efekty. Nie należy też pokładać całej nadziei w którymkolwiek kursie, ponieważ wszystko wymaga czasu a co najważniejsze – naszego zaangażowania.